Ce rost are sa mai mergi la scoala?

O intrebare extrem de indreptatita, nu? Adica tu, care inca mai esti elev, ti-ai pus intrebarea asta si ai avut parte de raspunsuri destul de neconvingatoare din partea adultilor mult prea grabiti pentru a sta putin sa se gandeasca serios la un raspuns. Cu siguranta m-am aflat si eu in pozitia de a raspunde la aceasta intrebare, doar ca nu-mi aduc aminte bine ce am raspuns. Incerc acum.

Stiu ca mintea ta functioneaza altfel decat se intampla cu mine sau cu cei de varsta mea atunci cand eram mici. Vezi ocazii si modele de succes rapid peste tot, esti bombardat mereu cu informatii. Traiesti intr-o lume in care banii sunt multi pentru cei cu mintea agera, pentru cei care se prind mai repede decat altii despre ce functioneaza si ce nu si vrei sa ajungi acolo cat mai repede. Si eu mi-am dorit asta. Am vrut sa ard etape din viata mea de copil si abia asteptam sa fiu mare, sa am mustata, apoi cioc, apoi barba, sa ma imbrac in costum si sa arunc cu bani in stanga si in dreapta.

Totusi, ti se pare ca pierzi vremea mergand la scoala. Profesori care insista sa vorbeasca despre ce scrie in carti, colegi diferiti, reguli care te ingradesc, care nu-ti dau voie sa vorbesti la telefon in timpul orei, care nu-ti dau voie sa bei la scoala, sa fumezi, sa faci tot ce vrei tu.

Stii ca parintii tai au fost si ei la scoala si, in majoritatea cazurilor, crezi ca nu au facut mare branza. Dar, totusi, tu existi, ai haine cu care sa te imbraci, acasa gasesti intotdeauna de mancare, un televizor la care sa te uiti, un telefon pe care te joci si vorbesti cu prietenii ( sa nu mai zic de celebrele selfie-uri si filmulete care te pot face celebru pe net). Se pare totusi ca ai tai au facut ceva, nu? Altfel nu si-ar fi permis sa iti ofere toate astea.

Renunti la scoala! Asta ti se pare cea mai tare solutie, nu? Ori asta ori treci prin ea precum gasca prin apa si scapi cat mai repede de gura alor tai.

Se pare ca te-ai gandit la tot, nu? Vrei sa fii celebru pe net, vrei sa fii vazut, sa stie lumea cine esti atunci cand iesi din casa.

Eu am mers in primii ani la scoala pentru ca a trebuit. Nu aveam de ales. M-au dus ai mei acolo pentru ca…nici macar nu mi-au spus de ce, pentru ca nu am intrebat. Mi se parea natural sa fac ce ma pun ei sa fac. Apoi a aparut si la mine intrebarea asta, de ce? Raspunsul mi l-am gasit foarte usor. Mi-am dat seama ca trebuie sa stiu lucruri, ca in scoala aflu cum sa caut, unde sa caut ce vreau sa gasesc si cum sa folosesc asta pentru a da o semnificatie numelui meu. Mi-am dat seama ca trebuie sa stiu in primul rand sa vorbesc, sa scriu, sa citesc si sa inteleg ce spun altii. Apoi mi-am oferit provocarea de a fi mai bun decat toti.

Tu, spre deosebire de mine, vezi in jurul tau ca se poate si fara astea. Vezi baieti smecheri care invart sume incredibile, baieti care nu au insistat foarte tare cu scoala asta nesuferita, dar care se descurca. Li se spune interlopi. Asa-i denumeste legea peste tot, interlopi sau infractori. Despre fete ce sa zic? Iti place ce vezi? Te uiti la Capatos cumva? Cam asta se intampla cu ele daca renunta.

Ai o sarcina mult mai grea decat a mea, stiu. Uite, hai sa-ti povestesc eu despre cateva motive pentru care trebuie sa mergi la scoala!

Intotdeauna vor exista cei ca mine care vor face misto pana la capatul lumii de tine, cel care renunti la scoala pentru ca asa vrei tu, desi ai toate conditiile necesare. De ce? Pentru ca nu stii sa vorbesti corect limba tarii in care te-ai nascut, dar te chinui sa zici ceva in engleza. Nu te mai chinui, pentru ca nici pe aia nu o intelegi! Pentru ca nu stii sa scrii corect si pentru tine asta este intotdeauna o provocare. Pentru ca te faci de ras de cate ori deschizi gura. Pentru ca nu cunosti sensurile cuvintelor. La naiba, nu cunosti nici macar ce inseamna „sens”! Pentru ca intotdeauna vei incerca sa copiezi modelele pe care le intelegi, adica Nutu Camataru, Capatos, Loredana Chivu sau Alex Velea. Pentru ca desi poate vei avea incredibil de multi bani, ii vei pierde atat de repede incat nici nu vei mai sti ca i-ai avut. Pentru ca vei sfarsi foarte prost. Suna aiurea, nu? Eh, lista baietilor smecheri din inchisoare spune ca am dreptate. Daca nu-ti pasa de cei ca mine, gandeste-te ca renuntarea la scoala pentru ca asa vrei tu inseamna ca nimeni, niciodata nu te va accepta si toti vor fugi de tine. Ai nevoie de ei chiar si pentru a fi smecheras.

Iti mai dau un motiv? Uite! Este o vorba foarte adevarata care spune ca daca tu nu-i respecti pe altii, nu vei primi respectul lor. Vrei respectul lor, nu? Nu-l confunda cu teama sau cu prietenia falsa atunci cand esti plin de bani! Mai mult, sa stii sa-i respecti pe altii inseamna sa stii sa te respecti pe tine. Adica sa te pui seara in pat si sa nu-ti fie rusine cu tine.

Mergi la scoala pentru ca traiesti intr-o lume atat de mare si de minunata incat viata ta va fi irosita, va fi degeaba daca nu vei sti despre ea! Mergi la scoala pentru ca, daca stai sa te gandesti putin, esti din fire curios, asa te-ai nascut!  Scoala, ce-i drept, in sistemul actual, iti spune si o gramada de lucruri de care nu vei avea nevoie, dar nu ele sunt importante. Stii ce fac acele lucruri de care nu vei avea nevoie? Iti fac creierul mai puternic, mai eficient, il invata sa gandeasca exact ca un computer dupa niste cai exersate. Mai mult, il invata sa gaseasca modalitati noi de a rezolva situatii, il invata sa se descurce. Vrei un creier care sa functioneze perfect, nu? Vrei acea minte agera care sa te duca in fata, nu?

Tine minte ca nu mergi la scoala pentru parintii tai sau pentru profesori! Cand esti la scoala, tot ce faci, faci pentru tine. Iti esti dator tie sa devii cel mai bun „tu” de care esti in stare! Stiu ca vrei sa ai succes, toti vrem asta, dar, crede-ma, alta cale nu exista! Poate am fost un pic cam dur cu tine mai sus, dar eu si cei ca mine suntem dispusi sa te trezim la realitate de cate ori este nevoie. Stii de ce? Pentru ca scoala ne-a invatat sa ne implicam, ne-a invatat sa vrem sa ajutam, sa vrem sa oferim si altora ce ne-a oferit ea noua, respectul de sine.

Am incredere in tine ca vei face alegerea corecta pentru tine, pentru ca stiu ca vrei si poti sa faci tot posibilul pentru a avea succes!

4 păreri la “Ce rost are sa mai mergi la scoala?”

  1. Pentru ca sa inveti ceva nu trebuie neaparat ca sa frecventezi o cladire. Asta este indoctrinarea statului, ca daca vrei sa stii ceva trebuie sa le frecventezi scolile. Nu, scopul scolilor nu este ca sa te invete sa scrii si sa citesti, ci sa scoata robotei docili care atunci cind sint adulti vor actiona asa cum au fost programati.

    Despre lume inveti mai bine mergind in lume decit a sta inchis intre 4 pereti cititnd despre lume. Cind mergi la scoala, nu mergi pentru tine, ci pentru stat, trebuie sa fi acea rotita care face sa functioneze sistemul. Scoala ofera un respect de sine fals, pentru ca oamenii nu ies de pe bancile sale stiind cum sa gindeasca liberi, ci conditionati asa cum vrea guvernul.

    Apreciază

  2. Cu tot respectul pentru homeschooling. ..nu cred ca teoriile conspirației statului împotriva noastra îl justifica. Totuși, hai sa fim serioși și sa recunoaștem ca băieții aia care visează sa devină interlopi, băieți „jmecheri”( așa am auzit ca e cool, cu „j”) nu prefera homeschooling scolii tradiționale. As zice mai degrabă ca ar vrea „no schooling”. Pe lângă asta, dacă le spui unor părinți care câștigă 1500 RON pe luna fiecare muncind zilnic de la 08:00 la 18:00 ( destul de frecvent zic eu, iar asta e un caz fericit)de homeschooling și ce presupune, asta chiar e un lucru pe care vreau sa îl văd.

    Apreciază

  3. Eu nu am vorbit de homeschooling aici, asa ca nu are rost sa aducem acest sistem in discutie. Statul conditioneaza oamenii sa creada ca astea sint conspiratii, pentru ca astfel isi pierde puterea de a controla. Citeste de unde a inceput ideea cu scolile de stat si care a fost scopul lor. Daca dai de prusaci, inseamna ca esti pe drumul bun.

    Apoi, eu nu a zis nimic de acei „smecheri”, ci de faptul ca statul nu detine cheile cunostintelor ca sa poti obtine cunostinte doar in scoli. Multi au impresia ca daca statul nu ne educa, inseamna ca raminem needucati. Avem impresia ca daca statul nu are grija de noi, noi murim de foame si de frig. Asa vrea statul ca noi sa credem, pentru ca ne vrea dependent de el.

    Apreciază

Lasă un răspuns

