Fumuri

Zilele trecute un vechi prieten scria pe pagina personala de Facebook o postare furioasa la adresa fumatorilor in locurile publice destinate mancarii. Cred ca se referea la restaurante, dar in nervii lui probabil nu s-a mai gandit atat la claritatea mesajului cat la a cere o pedeapsa cumva pentru cei care fac asta. Adica pentru fumatori.

Oricat de tentat as fi sa fac misto de el, omul are dreptate in felul lui. Este cam enervant, mai ales pentru un gurmand (a se citi persoana pasionata de arta culinara si de savurarea acesteia in tihna) sa iei o imbucatura dintr-o mancare pe care de abia astepti sa o gusti, impreuna cu o gura de fum de tigara. De aici pana la a cere ca fumatorii sa fie pedepsiti mai sunt cativa pasi vecini cu lezarea Drepturilor Omului. Aceleasi Drepturi ale Omului care ne opresc sa punem in practica multe tampenii care pe moment ni se par idei de geniu. Asa credea si tipul ala neamt cu mustata si nu i-a mers tocmai bine.

Totusi, inteleg furia omului si o accept. Mai mult, o impartasesc. Doar ca statul roman a impus niste reguli acum ceva timp, reguli care obliga locurile destinate alimentatiei publice sa delimiteze zonele pentru fumatori de zonele pentru nefumatori. Unele locuri fac asta, altele se fac ca fac asta, majoritatea nici macar nu incearca. Poate ca, zic si eu, ar trebui sa ne uitam un pic la lege si la modul ei de (ne)aplicare. Poate ca ar trebui sa ne uitam si la persoanele care au in grija aplicarea legilor in general.

Unii ar spune „Hai, domne’, fumatul e problema in tara asta?! Pai noi nu avem ce manca si tu imi zici ca e dezastru daca imi aprind tigara la masa?!”.

Pai, da, stimabili concetateni! Exista de asemeni un lucru care se cheama bun simt. Pe asta nu ti-l da statul, ca nu are de unde. Cu asta nu stiu daca te nasti, dar ti-l cultivi pe masura ce cresti. Aici ajungem la o alta ramura a problemei: modul in care ne crestem copiii. Discutam mai tarziu.

Ei bine, daca mamica ta nu te-a invatat ca e frumos sa ceri voie cand vrei sa faci ceva despre care stii ca ii va deranja pe ceilalti, nu e bine. Daca taticul tau nu te-a invatat ca e bine sa-ti ceri scuze dupa ce te-ai basit ai ragait la masa, nici asa nu e bine.

Pai daca treci mataluta prin viata cu obiceiurile astea, cu siguranta nu vei avea ce sa mananci. Sincer, rar am vazut om cu bun simt care sa moara de foame. A nu se confunda bunul simt cu prostia!

Mai am un prieten, ca am multi, care la intrebarea „pot sa-mi aprind si eu o tigara” in timp ce el mananca, are curajul de a spune nu. Zic curaj pentru ca atunci toata lumea de la masa se uita ciudat la tine, ca la un nesimtit.

Luand toata discutia asta si amestecand-o, ajungem la concluzia ca oficial este vina statului ca nu aplica legile, neoficial este vina noastra ca fie suntem nesimtiti, fie ne temem sa spunem ce gandim.

Eu am inceput sa fumez din 2012 dupa o tabara cu multi copii. Fumez si la birou, dar afara, in curte. Imi adun si mucurile de tigara si le arunc la gunoi. Nu sunt nebun, doar ca asa m-au invatat ai mei. Aaa, iar daca te vad in trafic aruncand o tigara din masina pe strada, ai toate sansele sa o primesti inapoi in masina. Arde!

Imagine

Lasă un răspuns

